WAWACAN MAHABARATA
Judul : Mahabarata
Pangarang : Wijasa
Kandel : 354 kaca
Ditarjamahkeun ku : R.Memed Sastrahadiprawira, R.Satjadibrata,
M.A.Salmun
Deskripsi umum : Wawacan Mahabarata diwangun ku 10 jilid.
1.Luluhur Pandawa
2. Pandawa Jajaka
3. Pandawa Papa
4. Pandawa Ngadeg Raja
5. Pandawa Diperdaya
6. Pandawa Kasangsara
7. Pandawa Nagih Jangji
8. Mepek Balad
9. Barata Yuda I
10. Barata Yuda II
11. Pandawa Seda
Ti jilid 1 nepi ka 7, dicaritakeun dina wangun tembang ku R.Memed
Sastrahadiprawira. Ti jilid 8 nepi ka 11 ku R.Satjadibrata.
B. Sinopsis Wawacan
1. Luluhur Pandawa
Nyaritakeun, karuhun Pandawa. Timimiti
Prabu Santanu anu maréntah nagara Astina nepi ka Prabu Déstarata. Dina carita
ieu, nyaritakeun kumaha Prabu Santanu miboga prameswari Satyawati. Prabu
Santanu geus boga anak nu ngarana Bisma ti prameswari nu kahaiji.
Ti Satyawati, Prabu Santanu boga dua
anak ngarana Citranggada jeung Citraséna. Saenggeus meunang umur Citranggada
diangkat jadi raja. Teu lila Citranggada ogé mulih kajati, nu ngaganti raina
Citraséna atawa Wicitrawirya.
Wicitrawirya boga dua Prameswari ngarana
Ambika jeung Ambalika (Ambahini), tapi teu boga anak. Sang Raja ahirna mulih
kajati tanpa boga turunan. Ku usaha Bisma (supaya raja boga turunan), dua janda
Wicitranggada dikawinkeun ka Maharesi Abiasa, nu masih anakna Satyawati ti
carogé kahijina Bagawan Parasara. Ti Abiasa dua prameswari téh ngalahirkeun dua
putra, tapi duanana cacad. Destarata nu teu bisa nempo jeung Pandu Dewanata nu
kulitna bulé. Anu engké jadi raja Astinapura nya éta Pandu Dewanata adina.
2. Pandawa Jajaka
Bagian ieu nyaritakeun Pandu kawin ka
Kunti ti Nagri Madura jeung ka Madri ti Nagri Madraka. Ti Kunti boga anak
Yudistira, Bima jeung Arjuna. Ti Madri boga anak Nakula jeung Sadewa. Anak
Pandu katelah putra Pandawa. Destarata kawin ka Gandari ti Nagri Gandara boga
anak nu katelah Kurawa nu jumlahna saratus. Anak Destarata nu kasebut mah aya
Suyudana,
Kisah saterusna nyaritakeun cara ngasuh
jeung ngadidik pararumaja Pandawa jeung Kurawa dina asuhan Bisma jeung Sang
Guru Dorna.
3. Pandawa Papa
Dimimitian ku Destarata nyerahkeun kalungguhan
salaku raja ka Yudistira putra cikal Pandawa. Kurawa teu rela Yudistira jadi
raja. Maranéhna néang akal kumaha carana supaya nagara Astina jadi milik
Kurawa. Maranéhna ngarasa boga hak sabab Destarata sanajan lolong ogé anak
cikal raja Astina.
Pertentangan antara Pandawa jeung Kurawa
kalah ka teterusa. Suyudana anak cikal Destarata dipapanas baé ku Patih Sakuni,
manéhna hayang maéhan kabéh Pandawa. Bagian ieu ahirna ku Pandawa jadi minantu
raja Pancala Prabu Drupada nu kawin ka anakna nya éta Drupadi.
4. Pandawa Ngadeg Raja
Dimimitian ku sumebarna kabar yén
Pandawa lolos ti bahaya kabakaran jeung masih hirup. Ku mufakat kabéh
putra-putra Astina, Pandawa ahirna dibéré sabagian nagri Astina beulah kidul.
Nu jadi raja Astina nya éta Suyudana. Indraprahasta kapilih pikeun ngayakeun
upacara “rajasuya” nya éta hiji upacara nu nandakeun ngan karajaan nu
panggedéna nu meunang ngayakeun upacara ieu.
5. Pandawa Diperdaya
Kurawa ngarasa tambah dengdem ka Pandawa
sabalikna ti Indraprahasta. Suyudana malah hayang nganggeuskeun ku jalan
perang,tapi Patih Sakuni jeung para Kurawa nu séjéna mere jalan nu leuwih
halus, nya éta ngondang Pandawa minangka tanda hatur nuhun sabab Astinapura
geus diondang jeung dijamu ku sagala kaméwahan. Éta nu katempo lahirna mah. Tapi,
maksud utamana mah Semiaji rék diajak ngadu.
6. Pandawa Kasangsara
Pandawa kapaksa ninggalkeun nagara jeung
ngumbara ka leuweung saperti para resi. Dina pangumbaraan ieu kagambarkeun
susah-seneng para Pandawa. Arjuna berhasil meunangkeun sanjata ampuh ti Batara
Indra.
Kisah ieu ditutup ku episode Karna
takluk ka sang Pandita ( Batara Indra), baju kéré nu teu kebal sanjata ditukeur
ku tumbak keur perang Baratayuda. Ku dibukana baju kéré Karna bakal tiwas dina
perang.
7. Pandawa Nagih Jangji
Arjuna (panengah Pandawa) keur tatapa
nepi ka berhasil jeung balik deui ka Pandawa. Maranéhna mufakat arék balik deui
cicing di leuweung Kaniaka supaya babari panggih jeung Kresna. Didieu Panawa
mufakat rék nagih jangji ka para Kurawa.
8. Mepek Balad
Pandawa ngutus Kresna ka Astina pikeun
nagih jangji ka Suyudana.tapi Suyudana teu milaré, manéhna kalah ingkar kana
jangjina. Teu bisa dicegah deui perang Baratayuda bakal kalakonana.
Ti dua pihak kabéh pada ngumpulkeun
balad. Nataharkeun sasadiaan keur perang. Dunana sarua kuatna pada boga
prajurit nu gagah tur kuat.
9. Baratayuda I
Bagian ieu ngalanjutkeun persiapan
perang Baratayuda. Dusun-dusun jeung negri leutik mimiti tiiseun sabab kaom
lalakina mangkat ka medan perang. Dina bagian ieu dikisahkeun kumaha Arjuna nu
mimitina nolak pikeun ngilu perang sabab pihak lawan téh dulur saturunan.
Bisma arif ogé yén perang Baratayuda
antara Pandawa jeung Kurawa sabenerna perang ngabela kahadéan di atas kabatilan
atawa kajujuran ngalawan kasarakahan.
10. Baratayuda II
Mimiti perang tanding antara Bisma jeung
Srikandi, Prajurit Kurawa mundur. Saenggeus Bisma tiwas maka maju Resi Dorna.
Dina perang tanding antara Dorna jeung Arjuna, maka Dorna ahirna tiwas.
Ahirna sabab teu aya deui
perwira-perwira nu tanggoh, ti pihak Kurawa Suyudana sorangan éléh ku Bima.
Kurawa takluk saenggeus 18 poé perang. Dua beulah pihak bébéakan.
11. Pandawa Seda
Nyaritakeun kumaha kaayaan nagara
sanggeus perang. Pihak Pandawa ngutus utusan ka Astina ka Sang Prabu Destarata
ngajelaskeun perang anggeus jeung nu punjul téh pihak Pandawa. Tapi Pandawa
tacan bias ngadep sabab arék ngalakukeun “nyucikeun diri” di Bangawan Gangga.
Ahir kisah nyaritakeun kabéh Pandawa
berkat Yudistira nu pang sampurna ngalaksanakeun hirup di dunya ku pinuh
kasabaran, kaadilan, jeung kanyaah. Maka Pandawa nu lainna ditempatkeun di
surga. Kurawa ngan mimitina baé dibéré kasempetan ngasaan saeutik kani’matan
surge nu ahirna mah jadi pangeusi naraka.
C. Analisis Wawacan
1. Ditilik tina jihat ajén moral
Dina ieu wawacan loba pisan ajén-ajén
moral nu bisa dijadikeun tuladan ku urang, diantarana baé :
· Kudu silih tulungan jeung papada jelma,
teu nempo tina saha éta jalma.
· Kudu silihasah, silihasuh, silihasih
jeung nu jadi dulur.
· Kudu ngahormat kanu jadi kolot jeung
nurut kana naséhat kolot, nyaah kanu sahandapeun.
· Mun jadi pamingpin kudu adil, sangkan
rahayat jeung nagara ma’mur kerta raharja loh jinawi.
· Kudu tuhu kana jangji, teu meunang
ingkar kana jangji sabab jangji téh hutang.
· Jalma mah teu meunang ngumbar napsu
atawa amarah sabab balukarna urang sorangan nu bakal rugi sorangan.
· Kudu jujur, sabab mun jujur tangtu urang
bakal loba nu mercaya.
· Teu meunang takabur atawa sombong.
· Sing daék usaha lamun hayang nu jadi
tujuan téh kahontal.
· Kudu sabar nalika meunang cocoba, sabab
sabar bakal mawa urang kana kasampurnaan hirup.
· Kalangenan nu teu mangpaat bakal
ngarugikeun urang sorangan, leuwih hadé lamun kalangenan téh mawa mangpaat.
· Perang ngabalukarkeun sagalana rugi, boh
harta jeung nyawa. Perang nimbulkeun kasangsaraan keur rahayat.
· Salaku warga nagara nu hadé urang kudu
ngilu bela nagara lamun nagara aya dina kaayaan perang.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
kamandang